MUZYKA SAKRALNA

Do repertuaru zespołu „Mazowsze” weszły na stałe dzieła: Msza Koronacyjna i Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta, Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego, III Litania Ostrobramska Stanisława Moniuszki oraz pieśni religijne.

 

1. Msza Koronacyjna Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu Solistów, Chóru i Orkiestry Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „ Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego. 
Msza  C-dur KV 317 "Koronacyjna" Wolfganga Amadeusza Mozarta została skomponowana na użytek katedry w Salzburgu, przypuszczalnie z okazji świąt Wielkiej Nocy. W trakcie koncertu, zespół ”Mazowsze” oprócz wykonania wybitnego dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta prezentuje również polskie i zagraniczne pieśni religijne.

2. Requiem d-moll KV 626  Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego Requiem (msza żałobna) powstałe w 1791 roku jest jednym z największych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusza Mozarta, a zarazem jego ostatnią, niedokończoną kompozycją. Podczas koncertu zespół prezentuje również w programie koncert pieśni wielkopostnych, w którym znajdują się najstarsze utwory tego gatunku, jak chociażby Rozmyślajmy dziś czy Krzyżu Święty, a także pieśni bardziej współczesne – Ach, mój Jezu czy Ogrodzie Oliwny.

3.Stabat Mater, znakomity utwór napisany na krótko przed śmiercią przez 25-letniego kompozytora epoki późnego baroku Giovanniego Battisty Pergolesiego. Utwór dotyczy boleści Matki Boskiej po ukrzyżowaniu Chrystusa. Słowa napisał Jacopone da Todi w XIII wieku.
Wykonywany przez solistów, chór i orkiestrę PZLPiT "Mazowsze" im. T. Sygietyńskiego w czasie mszy do liturgii w okresie Wielkiego Postu.

4. III Litania Ostrobramska Stanisława Moniuszki w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca Mazowsze im. Tadeusza Sygietyńskiego. Stanisław Moniuszko skomponował w sumie cztery litanie, zwane ostrobramskimi ze względu na ich wyraźny cel użytkowy- przeznaczone były do wykonywania w kaplicy Ostrej Bramy. Poetycka forma litanii loretańskiej pochodzi z XVI wieku. Składa się z wezwań Kyrie eleison, z wezwań suplikacyjnych do Matki Bożej i wezwań Agnus Dei.

do góry